Mer om varumärken
Olika typer av varumärken
De här huvudtyperna av varumärken finns:
Ordmärke
Ett fantasiord eller ett egennamn, skrivet i versaler
Ord/figurvarumärke
En kombination av ett ord och ett figurinslag
Figurmärke
En renodlad figur utan textinnehåll
Utstyrselmärke
Utseendet på en varas förpackning
Färgmärken
En färg eller en kombination av färger
Ljudmärken
En ljudslinga eller en melodi
Positionsmärken
Ett kännetecken placerad i en särskild position på en produkt
Rörelsemärken
En animering som illustrerar en enklare rörelse
Utöver dessa finns även multimediamärken, doftmärken, hologrammärken m.m.
Olika begrepp
Inom varumärkesområdet finns olika symboler och begrepp som förekommer i olika sammanhang. Det kan vara bra att känna till de här symbolerna och begreppen:
®
internationell symbol för registrerat varumärke
™
internationell symbol för varumärke som inte är registrerat
Bruksplikt
Användningstvång med innebörd att registrerade varumärken måste användas i registrerad form under en femårsperiod för att inte riskera hävning
Declaration of use
Formellt intygande att ett varumärke används i registrerad form och omfattning
Prioritet
Möjlighet få samma ansökningsdag som ursprungsansökan vid ansökan internationellt. Gäller inom en period om sex månader för varumärke.
Senioritet
Möjlighet att åberopa ett datum från en äldre rättsgrund (nationell registrering) i en senare EU-varumärkesregistrering